سرخط خبرها
برندسازی، حلقه مفقوده در  کارآفرینی بانوان

برندسازی، حلقه مفقوده در  کارآفرینی بانوان

  • کد خبر: ۳۷۷۹۱۸
  • ۱۸ آذر ۱۴۰۴ - ۱۱:۳۸
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی: در موضوع اشتغال بانوان و راه اندازی مشاغل خانگی، مهم‌ترین عاملِ موفقیت این کسب وکارها، داشتن بازار مناسب برای فروش و توانایی برندسازی برای محصولات است.

به گزارش شهرآرانیوز؛ در سال‌های اخیر باوجود فشار‌های اقتصادی و چالش‌های ناشی از آن در خراسان رضوی، کارآفرینان تلاش کرده‌اند که با اتکا به هنر و مهارت آموزی فرصت‌های شغلی جدیدی را ایجاد کنند. گفته می‌شود در خراسان رضوی حدود ۶ هزار بانوی کارآفرین در حوزه مشاغل خانگی فعالیت دارند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی در گفت‌و‌گو با شهرآرا می‌گوید: در موضوع اشتغال بانوان و راه اندازی مشاغل خانگی، مهم‌ترین عاملِ موفقیت این کسب وکارها، داشتن بازار مناسب برای فروش و توانایی برندسازی برای محصولات است؛ یعنی اگر محصول خوب تولید شود، اما بازار و برند نداشته باشد، کسب وکار پایدار نخواهد ماند.  

فاطمه حامد افزود: بانوان ما تولیدات بسیار خوبی دارند، اما در بازار فروش با چالش جدی مواجه‌اند. لازم است در همه شهرستان‌ها و به ویژه در مشهد، بازارچه‌های فروش صنایع دستی ایجاد شود. این کار در برخی شهرستان‌ها آغاز شده است و امیدواریم هرچه زودتر به بهره برداری برسد. آنچه بانوان کارآفرین امروز بیش از هر چیز به آن نیاز دارند، معرفی محصولاتشان به جامعه است.  

 وی با اشاره به همکاری با برخی دستگاه‌های مرتبط اظهار کرد: در این زمینه تفاهم نامه‌ای چندجانبه با سازمان فنی وحرفه‌ای، اتاق اصناف، بهزیستی و کمیته امداد امضا کرده‌ایم تا به تمام بانوانی که در حوزه مشاغل خانگی فعال هستند، اما برای برندسازی نیاز به حمایت دارند، کمک کنیم.

بهره وری از ظرفیت‌های استان

حامد بیان کرد: در خراسان رضوی بزرگ‌ترین کانون زنان بازرگان کشور فعال است و‌ می‌تواند در زمینه توسعه بازار مشاغل خانگی نقش آفرینی کند. برهمین اساس، برنامه ریزی کرده‌ایم تا گروه‌های مختلف با این کانون در ارتباط باشند. به عنوان نمونه، اخیرا نشستی میان بانوان هنرمند صنایع دستی و اتاق بازرگانی برگزار شد و تلاش کردیم حلقه اتصال این همکاری باشیم تا در زمینه بازار فروش و صادرات از این بانوان حمایت شود.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از برنامه ها، استفاده از ظرفیت بازارچه‌های مرزی است، گفت: به عنوان مثال تصمیم داشتیم با بازارچه مرزی دوغارون وارد قرارداد شویم، اما به دلیل جنگ تحمیلی دوازده روزه وقفه‌ای در این روند ایجاد شد. پس از هفته گرامیداشت مقام زن، پیگیری این موضوع در دستور کار قرار دارد تا بتوانیم سهمی برای بانوان کارآفرین در بازارچه‌های مرزی فراهم کنیم.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان رضوی افزود: با چند استان از جمله فارس، سیستان و بلوچستان و دیگراستان‌هایی که تردد مسافر در آن‌ها بیشتر است، وارد مذاکره شده‌ایم تا بستر همکاری و تعامل فراهم شود؛ البته در استان خراسان رضوی نیز باید بازارچه‌هایی با هدف افزایش این تعاملات ایجاد شود.

آموزش، پیش نیاز تخصیص تسهیلات

حامد درباره تسهیل در دریافت تسهیلات بخش مشاغل خانگی اظهار کرد: تسهیلات طبق ضوابط قانونی و از سوی دستگاه‌های مرتبط ارائه می‌شود، اما دفتر امور زنان و خانواده استانداری تلاش می‌کند سهم زنان را در این تسهیلات مطالبه و پیگیری کند. وی تأکید کرد که ارائه تسهیلات به تنهایی مشکل اشتغال بانوان را حل نمی‌کند و آموزش باید در کنار آن قرار گیرد؛ زیرا تسهیلات خرد، بدون آموزش و افزایش بهره وری، ممکن است تنها به انباشت بدهی منجر شود.

ارسال نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تائید توسط شهرآرانیوز در سایت منتشر خواهد شد.
نظراتی که حاوی توهین و افترا باشد منتشر نخواهد شد.